2014. november 13., csütörtök

CSAK EGY NAP CIGI NÉLKÜL! - NOV.20. FÜSTMENTES NAP

Tudtad-e hogy minden év november harmadik csütörtökje Smokeout Day, azaz Füstmentes Nap? Idén ez a nap november 20-ra esik.
A tradícióvá növekedett nap alapötletét 1971-re datáljuk, amikor Massachusetts állam kormányzója, Arthur P. Mullaney arra kérte a polgárokat, hogy egy napig ne dohányozzanak, és a pénzből, amit aznap dohányárura költöttek volna, egy helyi középiskolát támogassanak. Az ötlet megfogant, és 1976. november 18-án már az Amerikai Rákellenes Társaság tűzte zászlajára a célt. Sikerült is egymillió embert rábírniuk, hogy egyetlen napra bírják ki dohányzás nélkül. 1977-ben már minden állam csatlakozott a mozgalomhoz, ami ekkor kapta az egységes Smokeout Day elnevezést. Az Egészségügyi Világszervezet kezdeményezésére november harmadik csütörtökét aztán nemzetközi szinten is Füstmentes Nappá nyilvánították.
A Vinyásza Jóga Flow Egyesület is csatlakozik a Füstmentes Nap felhíváshoz, hiszen különösen fontosnak tartjuk az egészséges életmód népszerűsítését és „jógás módon” mi is szeretnénk támogatni ezt a világméretű kezdeményezést.
Csak egy nap cigi nélkül, kibírod?
Ha szereted a kihívásokat és egy kicsit is fontos számodra az egészséged, csatlakozz Te is a kezdeményezéshez, és legalább erre az egy napra végy erőt magadon, és tedd félre a cigarettát, pipát és szivart!

Miért lesz ez jó neked?
Egy nap nem sok, de erőpróbának pont elég. Kihívás saját magadnak, és lehetőség is egyben. Lehetőség, hogy kitisztuljon a tüdőd, és kipróbáld, milyen lenne az élet cigi nélkül. Tesztelheted magad, mennyire vagy a dohányzás rabja. Meg tudod-e állni csak egyetlen napig, hogy ne gyújts rá? Hidd el, remek érzés lesz, hogyha kiderül, meg tudod csinálni!
Tudjuk, hogy ez nem könnyű, ezért segítünk, hogyan készülj fel rá, hogy biztosan sikerüljön!
1. tipp: Határozd el magad!
Döntsd el, hogy csatlakozol a Füstmentes Nap felhívásához és máris írd be a naptáradba a dátumot! Írd le magadnak (tudod, a szó elszáll, az írás marad), és közöld minél több ismerősöddel a döntést. Ha elfelejtenéd, ők biztosan emlékeztetni fognak. J
2. tipp: Kérd meg az ismerőseidet, hogy segítsenek!
Ha meghoztad a döntést, keress támogatókat, akik segítenek végigcsinálni a napot. Szólj nemdohányzó családtagjaidnak, barátaidnak, kollégáidnak, biztos lehetsz benne, hogy örülni fognak a döntésednek és segítenek végigcsinálni a Füstmentes Napot. Keress olyan dohányos ismerősöket is, akik Veled együtt belevágnak. Bátorítsátok egymást! Együtt könnyebb lesz teljesíteni a kihívást!
3. tipp: Előre képzeld el, hogy sikerül!
A vizionálás, mint technika sokat segíthet a siker elérésében. Sportolók, előadóművészek is használják kiemelkedő teljesítmények eléréséhez. Hívd segítségül a képzelőerőd. Lásd magad aznap frissen, energiával telve. Képzeld el a tüdőd, ahogy megtisztul, mintha egy hegytetőn állva megtöltenéd friss hegyi levegővel. Képzeletben töltekezz fel ezekkel a képekkel, majd lásd magad a nap végén, amikor örömmel konstatálod, hogy simán eltelt a nap cigi nélkül! Gratulálj magadnak, és képzeld el, ahogy az ismerőseid is gratulálnak Neked.
4. tipp: Előző este dugd el a cigit és az öngyújtót!
Könnyebb lesz végigcsinálnod a napot, ha nincs kísértés, ezért előző este dugd el a cigarettát és az öngyújtót. Ha nem bízol magadban, kérj meg valakit, hogy dugja el ezeket egy számodra ismeretlen helyre. Tudjuk, ez elég buta dolog, de hidd el, beválik.
5. tipp: Helyettesíts!
A szokás nagy úr, ezért alkalmazz „trükköket”, hogy kicselezd. Cigi helyett jutalmazd magad valamilyen egészséges rágcsálnivalóval: rágózz vagy egyél répát, almát, mazsolát, diót. Ezeket a „cigi helyettesítőket” előre készítsd be magadnak egész napra, hogy azonnal kéznél legyenek, ha Rád tör a cigi utáni vágy.
6. tipp: Használj „varázsmondatokat”!
A sikert támogathatod „varázsmondatokkal” is (a jógában ezeket a pozitív megerősítő mondatokat szankalpának hívjuk). A „varázsmondat” akkor működik, ha rövid, pozitív tartalmú, jelen idejű, nem tartalmaz tagadást és kijelentő módban fogalmazol. A „Megígérem, hogy ma semmiképpen nem fogok dohányozni.” mondatot felejtsd el, hiszen tele van tagadószókkal, és ahányszor kimondod, annyiszor eszedbe jut majd, hogy milyen jó lenne rágyújtani. Néhány javaslat: „Kiegyensúlyozott és nyugodt vagyok.”„A tüdőm felfrissül és megtisztul.” „Kitartó és erős vagyok.” „Tiszta, friss levegőt lélegzem.” „Ma jó napom van.”
7. tipp: Lélegezz nagyokat, mint egy jógi!
A dohányzás általában megnyugtat, gondolkoztál-e azon, hogy miért? Természetesen egy ismerős mozdulat, bevett szokás mindig nyugtató hatású. Dohányzáskor ennél több is történik: mélyen beszippantod a füstöt és lassan, élvezettel fújod ki. A légzés lelassítása és a hosszú kilégzések bekapcsolják a vegetatív idegrendszer paraszimpatikus működését, ami a testednek azt a parancsot adja ki, hogy lassulj le, pihenj, ezáltal megnyugszol. Ezt a hatást használják ki a jógik is, amikor légzőgyakorlatokat végeznek.
Lesd el a jógik titkát, és ezen a napon dohányfüst helyett lélegezz be friss oxigént!
Íme, néhány egyszerű, nyugtató hatású légzőgyakorlat:
Hasi légzés: helyezkedj el egy kényelmes ülő vagy álló pozícióban. Ügyelj arra, hogy a gerinced megnyújtózzon. Hunyd le a szemed és tedd a tenyered kétoldalt a hasadra. Irányítsd a figyelmed a tenyerek alatti területre, lélegezz orron keresztül. Engedd, hogy a belégzéseddel megmozduljon a hasfal, mintha egy lufit fújnál fel a hasadban. Majd engedd, hogy a kilégzéseddel a lufi leeresszen. Ne „izomból” csináld, hagyd, hogy magától történjen, így nem lesz erőltetett a légzésed. Szinte rögtön érezni fogod a nyugtató hatását.
Kiegyenlített légzés (szama vritti): helyezkedj el egy kényelmes ülő vagy álló pozícióban. Ügyelj arra, hogy a gerinced megnyújtózzon. Hunyd le a szemed és figyeld a ki- és belégzések hosszát. Figyeld meg, melyik a hosszabb. Majd egyenlítsd ki a kilégzések és belégzések hosszát úgy, hogy amelyik a rövidebb volt, nyújtsd meg. Ebben segíthet, ha számolsz magadban (pl. 4 számolásra lélegezz be, és 4 számolásra lélegezz ki). Ez a légzőgyakorlat segít megnyugtatni a testet és a figyelmed befelé irányítani.
Kilégzések megnyújtása: ha már jól megy a kiegyenlített légzés, fokozatosan kezdd el megnyújtani a kilégzések hosszát. Először 4 számolásra lélegezz be és 5 számolásra lélegezz ki, majd 4 számolásra lélegezz be és 6 számolásra lélegezz ki. Vigyázz, ne csalj! Végig ugyanolyan tempóban számolj! Hosszabb gyakorlás után elérheted, hogy a kilégzés kétszer olyan hosszú lesz, mint a belégzés. Figyelem! Ez már haladóbb gyakorlat, elsőre ne erőltesd!

8. tipp: Emlékezz rá, nem vagy egyedül!
Ha bármikor a nap folyamán elbizonytalanodnál, mindig jusson eszedbe, hogy nem vagy egyedül! Szerte a világon több millióan Veled tartanak! Meríts erőt abból a tudatból, hogy ők is kitartanak az elhatározásuk mellett. És a nap végén, légy büszke magadra! Mi azok leszünk Rád!

Most már felkészültél arra, hogy sikeresen végigcsináld a Füstmentes Napot!
Ha van kedved, csatlakozz a kezdeményezéshez a facebook oldalunkon
Utána oszd meg élményeidet, mennyire volt nehéz végigcsinálni, Neked mi segített a legjobban.

Csak egy nap cigi nélkül! J
a Vinyásza Jóga Flow Egyesület felhívása

2014. november 11., kedd

VASÁRNAPI ZÖLD JÓGA!

A Vinyasa Flow Jóga Egyesület tagjai alapvető értéknek és kötelességünknek tartjuk a felelősségvállalást a környezetünkért, valamint a Földdel és a természettel való kapcsolatunkért. Hisszük, hogy a jógát egész évben, a nap 24 órájában kell gyakorolni a jógaszőnyegen és azon kívül is, melynek fontos része a környezetünk védelme. Reméljük ezt Te is így gondolod, és szívesen gyakorlod velünk a zöld jógát! Ugye?! Gyere és csatlakozz minden hónapban az ingyenes Zöld Jóga programunkhoz! Mi az a Zöld Jóga? Minden hónap utolsó vasárnapján, a családi ebéd előtt egy közös séta és jóga a természetben! Hogy miért? Mert szerintünk a környezet védelme a természet szeretetével kezdődik! Mert csodálatos élmény az erdőben jógázni! 

Időpont: 2014. november 30, vasárnap 10 óra
Gyülekező és érkezés: a 11-es busz végállomása a II. kerületben (Nagybányai út és Törökvészi út sarka)
Mit fogunk csinálni? Megosztunk egy közös mozgásmeditációt, vagyis sétát a Budai erdőben egy kis jógával.
Hogyan öltözz: kényelmes túraruha, ami melegen tart egy szép téli vasárnapon, és tudsz benne mozogni, jógázni
Kit hozz magaddal: a családodat, a barátaidat és a háziállatodat, vagyis bárkit és mindenkit, akit szeretsz!
Mit hozz magaddal: sapka, kesztyű, sál, meleg tea, esetleg szendvics, rágcsálnivaló.
Mit ne hozz magaddal: nem lesz szükséged jógaszőnyegre, a jógagyakorlatokat a sétához igazítjuk, nem kell lefeküdnöd vagy ülnöd a földre és persze nem kell mezítláb egyensúlyoznod az erdőben (csak, ha szeretnél!), sőt jógázni sem kell tudnod!
Esőnap: Ha nagyon zuhog az eső, akkor sajnos elmarad a program, de persze bepótoljuk!
Regisztráció: Köszönjük, ha tudod jelezni a részvételi szándékod ITT! Így tudni fogjuk, hogy hány lelkes jógira számítsunk!
Adományok: ez a program ingyenes a jóga szeretetéért és a természet védelméért. Ha szeretnél hozzájárulni a Vinyasa Flow Jóga Egyesület működéséhez, hogy még sok ilyen élményben lehessen együtt részünk, előre is köszönjük a hozzájárulásod!

További részletek a Facebookon



The Vinyasa Flow Yoga Association is organizing a yoga hike this weekend! Come join the fun of walking with the falling leaves, twisting to the trees and have a positive environmental impact.  This is “green” and FREE event.  Come join us and let’s make the world a better place!
When: 10 am Sunday, November 30, 2014
Where: End of bus 11, 2nd district, meet on the corner of Nagybányai út X Törökvész út. By public transport: take bus 11 (from Batthyány tér or Mechwart liget) to the last stop at the top of the hill (Nagybányai út).
Who to bring: Your family, friends, pets, anyone and everyone.  New to yoga? Join us!
What to bring: hat, gloves, scarves, hot tea, or sandwiches, snacks. Comfortable warm clothes that allow you to move freely. Camera for nice views and yoga graffiti. There is a small store for water, coffee and snacks. There are NO bathrooms, except for the woods :-)
What not to bring: No yoga mat needed (we will focus mainly on standing poses).
Language:  Hungarian and English if needed.
Rainy day:  If it rains, event is postponed for another day.
RSVP: Please, either on THISSITE! So we will know how many enthusiastic yogi count on!


More info (in Hungarian) on Facebook